CATHAY PAVILION en utställning av Karl Patric Näsman — Vernissage 7 september kl.16.00-19.00. Presentation av utställningen kl.17.00.

Skandinavisk design. Tysk kvalitet. Made in China.

Vi lever i en tid av hybridisering. När den ekonomiska makten skiftar från väst till öst får också den kulturella dominansen ge vika för kulturell decentralisering. Med lågprisflyg och sociala medier som de nya handelsfartygen sprider sig tankar och tendenser över världen med ljusets hastighet. Det stadiga flödet av kulturell hegemoni från utvecklade till utvecklingsländer har nu blivit ett komplext nät av strömmar mellan öst och väst, vi och dem, överklass och underklass. Det äkta och ursprungliga har drunknat i lager på lager av kulturell appropriering, kommersialisering och piratkopiering. En dansk designstol influerad av möbler från Mingdynastin och utnämnd till kvintessensen av Skandinavisk modernism blir i dag förfalskad i kinesiska fabriker och såld till den kinesiska eliten. Den kulturella approprieringens cirkel är sluten. Begrepp som arv och traditioner har blivit synonymt med reklamslogans medan kulturell identitet tagits som gisslan av nationalistiska diskussionsforum i de allra mörkaste hörnen av nätet.

I det nya landskap som växer fram blir konstnärer till varumärken och varumärken till kultur. Vad som är äkta ligger helt i betraktarens öga medan autenticitet bara återfinns i upphovsrättslagar framtvingade av multinationella företag. I takt med att den kulturella makten blir allt mer decentraliserad försöker politiska och kommersiella krafter desperat att upprätthålla de traditionella hierarkierna. Nationer skyddar ståndaktigt sina gränser med murar och taggtrådsstängsel medan statliga museer vägrar att återlämna stulna artefakter och de multinationella företagen stämplar allt de rör vid med ®, ™ och ©.

I utställningen Cathay Pavilion översätter Karl Patric Näsman de här tankegångarna till ett mångbottnat konstnärligt språk. Genom att väva samman subtila historiska referenser och postkoloniala reflektioner med en sofistikerad lekfullhet slår han hål på konstens traditionella hierarkier och värdesystem. Bakom den till synes enkla och stundtals lånade ytan döljer sig en djupare berättelse om konsten och konstnärens roll i skuggan av globaliseringen.
Med både humor och skärpa dekonstruerar Näsman begrepp som autenticitet och appropriering och rekonstruerar dem som uttrycksfulla målningar, skulpturer och installationer.
Ett slående exempel på detta är The Merchant, en pastisch på Gerrit Rietvelds modernistiska designikon Red and Blue Chair tillverkad i en fabrik i Shenzen, Kina.
Med primärfärgerna utbytta mot valnöt och en marmorering av konstnären själv infalsad i stolsryggen blinkar verket både till Ming-dynastin och samtida piratkopiering.
Genom att hänga minutiöst utförda målningar och skulpturer sida vid sida med digitala tryck och bruksföremål tillverkade på beställning i kinesiska fabriker suddar han ut gränsen ut gränsen mellan konst och hantverk, högt och lågt, äkta och oäkta. I sin kalejdoskopiska helhet presenterar

Cathay Pavilion en skarpsynt reflektion över det nya hybrida samhället, filtrerat genom Karl Patric Näsmans ögon, tankar och händer.

Karl Patric Näsman, f. 1986, bor och arbetar i Stockholm. Han har en masterexamen i Fri Konst från Konstfack i Stockholm och hans verk har visats i en mängd solo- och grupputställningar i städer som Stockholm, Shanghai, Tokyo och Utrecht.
År 2016 tilldelades han Fredrik Roos Stipendium och medverkade i samband med det i en utställning på Moderna Museet Malmö. År 2015 spenderade Näsman två månader i Shanghai på ett stipendium från Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete, Sida, en resa som på många sätt inspirerade de verk som nu visas på Konstfrämjandet Bergslagens Konsthall i Örebro. Cathay Pavilion är Näsmans första utställning på konsthallen.

/Sonja Nettelbladt

Karl Patric Näsman född 1986, Örebro Sverige

Utbildningar:

2015 Master i Fri Konst, Konstfack Stockholm
2012 Kandidat i Fri Konst, Konstfack Stockholm
2011 Utbytestermin i Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) 2008-2009 Gerlesborgsskolan, Stockholm
2006-2007 Gotlands Konstskola, Visby

En selektion av separat och duo utställningar:
2016 Work in Progress together with Maija Tammi (FIN), AIRY Artist-in-Residence, Kofu city, Japan
2016 Cathay Pavilion, YA Project Space, Karlavägen 5, Stockholm 2015 Shanghai Pearl Market I samarbete med den kinesiska konstnären Jiang Weitao, Hero Pen Factory Studios, Shanghai, Kina 2014 Installation-work Pavilion I samarbete med Pål Rodenius for Apartamento, Stockholm, curerat av Nilz Källgren
2014 Tangible Dreams, Nau Gallery, Stockholm
2013 Entering the Void, i samarbete med Jon Vogt Engeland, Nau Gallery, Stockholm
2012 The Lost Collection, Konstfack, Stockholm
2011 In Search of the Sublime, Konstfack, Stockholm
2007 Galleri 19, Örebro,
2005 Galleri Nord, Örebro

En selektion av grupputställningar
2017 Arts Birthday, Art Lab TOKYO, Tokyo, Japan
2016 Vårsamling, Galleri Nord, Örebro
2016 Fredrik Roos Stipendiatutställning, Moderna Museet Malmö 2015 CONTEMPORARY GALLERY : “Inaugural Exhbition”, Köpenhamn, Danmark
2015 Artist in Residence Combaz7, Crans-Montana, Schweiz 2015 A.M.180 Gallery (Prag, Tjeckien), Supermarket Art Fair
2015 MFA examination work SHANGHAI PEARL MARKET, Vårutställningen, Konstfack, Stockholm
2014 MFA Exhibition – Everything Must Go, Plattform Gallery, Stockholm
2013 Fall Group exhibition, Nau Gallery, Stockholm
2012 Show room exhibition, Nau Gallery, Stockholm
2012 Affordable Art Fair– Recent Graduates, Stockholm
2011 Exchange Stories, Gallery Das Spectrum, Utrecht, Nederländarna
2011 Gagnef Festival, i samarbete med Petr Davydtchenko, Dalarna 2011 Iffy, Hostel Gallery, Stockholm
2009 Gerlesborgsskolan Galleri Ekvall+Tornblom, Stockholm

Stipendier/Artist-in-Residency
2016 AIRY (Artist-in-Residence Yamanashi) Kofu City, Japan, Nov-Jan 2017
2016 Estrid Ericson resestipendium, Sweden
2016 Fredrik Roos Stipendium, Sweden
2015 Minor Field Studies, financierat av The Swedish International Development Cooperation Agency – Sida, Shanghai, China
2014 Combaz7 Residency, Crans-Montana, Schweiz
2014 Ulla Fröberg-Cramérs stipendiestiftelse, Sverige

Publikationer:
2016 Intervju i Bon Magazine skriven av Justina Hüll
2016 Q&A Intervju i Svenska online-plattformen Artworks
2016 Intervju i Nuda Paper skriven av Nora Hagdahl
2016 Artikel i Nerikes Allehanda, Örebro
2015 C-print: A journal about contemporary art, Stockholm

Visa alla